AmsterdamAmersfoortRotterdamUtrechtDen HaagBredaDen BoschAlmereGroningenEindhovenTilburgApeldoorn

Tips voor het gebruik van Krib (voorheen Mijn Verkoopmakelaar) door makelaars

Antoine Steenkamer
Antoine Steenkamer
Laatst gewijzigd op: 23 augustus 2025
Vind direct de beste makelaar
Al 13.420 anderen vergeleken makelaars via Krib
Sfeerafbeelding van woning

Inhoudsopgave

    Laatst bijgewerkt: maart 2023. Er wordt elke dag aan het platform gebouwd, dus mocht er iets in dit artikel niet meer van toepassing zijn, laat het ons weten. 

    De aanleiding om dit artikel te schrijven, is dat we ontdekt hebben dat de conversie tussen makelaars enorm verschilt. En met enorm, bedoelen we echt enorm:

    We hebben gekeken naar de top-50 makelaars die de meeste reacties hebben verstuurd op Krib (voorheen Mijn Verkoopmakelaar). De slechtst converterende makelaar wordt bij 3% van de gestuurde reacties uitgenodigd voor een afspraak. De beste converterende makelaar wordt bij 52% van de reacties uitgenodigd. Dat is 17 keer zo vaak.

    Dat verschil vertaalt zich ook naar opdrachten. De top 5% best converterende makelaarskantoren op Krib (voorheen Mijn Verkoopmakelaar), scoren gezamenlijk 41% van alle opdrachten op het platform. 

    15 tips voor het verhogen van het aantal uitnodigingen

    Naar aanleiding van deze ontdekking, zijn we op onderzoek uitgegaan wat nou de kans op een opdracht vergroot. Hieronder hebben we 15 tips opgeschreven die een makelaar kunnen helpen om vaker te worden uitgenodigd. 

    1. Kies een uitnodigende profielfoto
    2. Voeg medewerkers toe
    3. Maak de kantoorinformatie volledig
    4. Sla je recente transacties op

    5. Geef opdrachten aan zodra deze getekend zijn
    6. Rond openstaande verkoopopdrachten af direct nadat de woning verkocht is
    7. Zorg dat betalingen tijdig gebeuren

    8. Reageer op woningen in de buurt of dicht bij woningen die je hebt verkocht.
    9. Maak elke zin in een reactie persoonlijk
    10. Maak het begin van jouw reactie direct positief
    11. Laat geen informatie uit de aanmelding onbenut

    12. Noem aan- en verkopen die je recent in de buurt hebt gedaan met straat en huisnummer
    13. Vraag een marktconforme courtage
    14. Zorg dat een courtage geen open einde heeft
    15. Sluit je reactie af met een voorstel voor een dag en een tijd

     

    Plan een feedbackgesprek (45 minuten) in

    Mocht je na het lezen van deze tips het waardevol dat wij jou persoonlijk feedback geven op hoe je tot nu reageert, dan kun je hierover een afspraak plannen voor een videogesprek.

    In het gesprek kijken we samen terug naar de prestaties tot nu toe. Het doel van het gesprek is om je te helpen meer uitnodigingen en opdrachten uit het platform te halen. Ook als je vragen hebt over Krib (voorheen Mijn Verkoopmakelaar), is dit een goed moment om een afspraak te plannen. We beloven dat het een leuk en waardevol gesprek wordt.

    Dat kan op (vrijwel) elke maandag, dinsdag of woensdag:

     

    Maak jouw profiel volledig

    • Kies een uitnodigende profielfoto
      Een donkere foto of onvriendelijke blik nodigt minder uit tot contact. Je hoeft geen fotomodel te zijn: je kunt met een goede foto geen uitnodigingen winnen, maar wel uitnodigingen verliezen. 
      Klik op menu > Mijn Account

    • Voeg medewerkers toe
      Laat zien met hoeveel collega's je de klant kan helpen. 
      Klik op menu > Medewerkers

    • Maak de kantoorinformatie volledig
      Selecteer jouw beroepsorganisatie, geef aan welke certificering en lidmaatschappen je nog meer hebt. Pas de openingstijden aan, en stel het werkgebied in waaruit je reacties wilt ontvangen.
      Je kunt hier ook jouw reactie-template maken. Hier wordt later nog iets dieper op ingegaan.
      Klik op menu > Over (naam makelaarskantoor)

    • Sla je recente transacties op
      Verkopers willen weten hoe actief je bent en waar je actief bent. Zorg ervoor dat je in ieder geval de recente transacties van de afgelopen 4 maanden hebt toegevoegd. Dit is niet bedoeld als een lijst referentiepanden. Zie dit meer als jouw track record of CV in de buurt.
      Klik op menu > Transacties

    Houd de status van aanvragen up-to-date

    • Geef opdrachten aan zodra deze getekend zijn
      Welke woning je binnenkrijgt, hangt ook af van een hoe succesvol je tot nu toe bent geweest. Zijn veel van je reacties een opdracht geworden? Dan ben je goed in het helpen van verkopers en ontvang je meer woningen in jouw inbox. Zorg dus altijd dat het algoritme zo snel mogelijk weet welke opdracht je binnen hebt gehaald.
       
    • Rond openstaande verkoopopdrachten af direct nadat de woning verkocht is
      Door verkopen af te ronden die je via Krib (voorheen Mijn Verkoopmakelaar) hebt binnengekregen, af te ronden, krijgt de verkoper een uitnodiging om een beoordeling achter te laten.


      De beoordelingen worden getoond onder de door jou verstuurde reacties. Ook krijg je het gemiddeld aantal sterren achter je naam, zodat je opvalt tussen de andere reacties van makelaars zonder beoordelingen.

      We realiseren ons dat veel makelaars hun verkopers ook vragen om op funda een beoordeling achter te laten. Het is goed om te realiseren dat alleen gebruikers van Krib (voorheen Mijn Verkoopmakelaar) een beoordelingen kunnen achterlaten op het platform. Ons advies is dan ook om die verkopers te vragen voor een beoordeling op Krib (voorheen Mijn Verkoopmakelaar) en al jouw andere verkopers naar funda te verwijzen.
      Klik op menu > Transacties > Inbox > Afgerond

    • Zorg dat betalingen tijdig gebeuren
      Makelaardijen met betalingsproblemen zijn voor ons en verkopers een risico. Om die reden ontvangen snelle betalers meer woningen om op te reageren.

    Maak jouw reacties verrassend persoonlijk

    • Reageer op woningen in de buurt of dicht bij woningen die je hebt verkocht.
      Je kunt heel selectief zijn in waar je op reageert. Doe daar jouw voordeel mee. Verkopers geven de voorkeur aan makelaars die binding heeft met de locatie.
      Bij de reactie wordt aan de verkoper getoond op hoeveel afstand jouw kantoor zit. Daarnaast lichten we de transacties uit die je de afgelopen twaalf maanden in de buurt hebt verkocht.

    • Maak elke zin in een reactie persoonlijk
      Mogelijk ben je gewend om met een standaard reactietekst te werken. Ons advies: jouw reactie is pas goed als er niks meer is overgebleven van de standaardtekst. Verkopers op Krib (voorheen Mijn Verkoopmakelaar) melden zich niet aan om een standaard reclametekst te lezen die ook op iemand website te lezen is. Ze willen een reactie op hun woning en hun situatie.

      Makelaars die standaard wervingsteksten weten te vermijden, krijgen de meeste uitnodigingen.

    • Maak het begin van jouw reactie direct positief
      Start je reactie met iets dat je positief opvalt aan de woning of de locatie van de woning. Bij aanmeldingen met veel foto's of een uitgebreide omschrijving is dat makkelijker dan bij een woning met weinig informatie. Toch is er altijd wel iets leuks te zeggen over de buurt. De eerste zin bepaalt of een verkoper zin heeft om door te lezen.

    • Laat geen informatie uit de aanmelding onbenut
      In de toelichting of op de foto's van een aanvraag staan talloze haakjes waarmee je jouw reactie sympathiek kan maken. Geeft iemand aan te verhuizen vanwege een nieuwe baan? Feliciteer de verkoper in jouw reactie. Staat in de aanvraag dat de verkoper op een nieuwbouwwoning wacht? Vraag de verkoper naar welk project zij verhuizen. Zie je op de foto's iets opvallends, zoals een muziekkamer? Doe er iets leuks mee in jouw reactie.

      Verkopers maken hun eerste selectie op basis van sympathie. Welke makelaar lijkt me leuk om contact mee te hebben? Wat de exacte verkoopstrategie is, of hoe jullie proces er uit ziet, komt op de afspraak zelf pas.

    Laat je deskundigheid blijken

    • Noem aan- en verkopen die je recent in de buurt hebt gedaan met straat en huisnummer
      In het geval dat je iets een transacties hebt gedaan in de buurt, is het handig dit adres te noemen. 'We hebben 4 weken geleden Voorbeeldstraat 24 verkocht' werkt beter dan: 'we verkopen de laatste tijd veel in de buurt'

      Het helpt om zo'n verkoop nog verder aan te kleden in de reactie: 'We hebben in de straat nummer 47 & 56 verkocht. Die laatste woning hebben we voor 17.000 euro boven de vraagprijs verkocht.

    • Vraag een marktconforme courtage
      De meeste makelaars zijn er niet van te overtuigen dat verkopers niet voor de goedkoopste makelaar kiezen. Een vergoeding die veel lager ligt dan de rest, leidt tot wantrouwen en valt snel af. Ze kiezen voor een courtage dat niet te veel afwijkt, zowel naar boven als naar beneden. Een vergoeding die veel hoger is dan de rest, leidt andersom ook zelden tot een uitnodiging.

    • Zorg dat een courtage geen open einde heeft
      In sommige reacties wordt uitgelegd dat de genoemde courtage een 'vanaf prijs' is, of dat deze nog onderhandelbaar is. Zo'n open einde leidt bij een verkoper alleen maar tot onzekerheid. Ook als dat positief kan uitvallen voor de verkoper. Bij voldoende alternatieven kiest een verkoper dan voor de makelaar die duidelijk is over wat het gaat kosten.



    • Sluit je reactie af met een voorstel voor een dag en een tijd
      Maak het voor verkopers zo laagdrempelig mogelijk om een afspraak te maken. Dit doe je door het niet te zwaar of te belangrijk te maken én een concreet moment voor te stellen waarop je kunt langskomen. Bijvoorbeeld: 'Ik ben vaak in de buurt. Komt woensdag 14.00 uur uit?'

     

    Voorbeelden van goede reacties:

    Als je alle tips hebt opgevolgd, ziet jouw reactie er ongeveer zo uit:

    Voorbeeld 1:

    De verkoper geeft in de omschrijving aan te willen verkopen vanwege en nieuwe baan in Rotterdam. Daarnaast gaf de verkoper aan advies te willen over de timing van de verkoop.

    Goedemorgen Peter,

    Gefeliciteerd met je nieuwe baan in Rotterdam. Jammer dat je om die reden Den Haag gaat verlaten, maar volgens mij Rotterdam ook veel te bieden.
    Goed dat je uitgebreid foto's hebt gemaakt van je huis. Leuk dat je een dakterras bij de woning hebt.

    Ik zou je adviseren om al in mei te starten met de verkoop. Met een koper kunnen we namelijk afspreken dat de levering pas in september plaatsvindt. Mocht je willen overleggen over welke stappen je allemaal voor de verkoop moet ondernemen, bel me gerust vandaag of morgen, dan leg ik je uit wat er allemaal bij de verkoop komt kijken.

    Groet,
    Lisa

    Voorbeeld 2:

    Dag Joris,

    Wat een gave plek en klinkt als een super mooi huis! Het feit dat het zo recent is gerenoveerd is echt heel gunstig! Kopers zoeken tegenwoordig ook naar een appartement met al een luxe afwerking. Ik ga er van uit dat het om de begane grond gaat, klopt dat?

    Misschien ken je onze borden wel uit de buurt. Recent heb ik de xxxxxweg 999 huis en de xxxxstraat 99 verkocht. Ik start 23 augustus met de verkoop van een prachtig gerenoveerd bovenhuis op nummer 17.

    Ik zou het super leuk vinden om je te helpen met de verkoop. Ik ben erg benieuwd naar je huis. Ik ben regelmatig in de buurt, komt het uit als ik Dinsdag 13.00 uur even kom kennismaken?

    Groet,

    Laura

    Ontvang aanbiedingen van makelaars per e-mail

    • Gratis
    • Onafhankelijk
    • Vrijblijvend
    • Snel